Mari Letak Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Khidmat pelanggan dari budak kecik.


Semua perniagaan memang memerlukan pelanggan. Ramainya bilangan pelanggan
terutamanya yang berkualiti menentukan kelangsungan sesebuah perniagaan. Sudah tentu
ramainya bilangan pelanggan berkait rapat dengan berapa kerap promosi diadakan untuk
sesuatu produk dan berapa hebat promosi dijalankan untuk menarik pelanggan. Ia adalah
seperti satu roundabout yang mesti dilalui kecuali setelah kita menentukan lorong mana
yang akan diambil.



Tagline ' Kepuasan pelanggan menjadi keutamaan kami ' menjadi popular di mana-mana.
Bagi syarikat-syarikat korporat perkara ini amat perlu demi menjaga imej dan reputasi
perniagaan. Tapi hanya syarikat korporat sajakah yang perlu kepada ' tagline itu '? Tidak.
Sebenarnya semua perniagaan tidak kira samada kecil atau besar perlu membuktikan
piagam ini. Kerana tanpa kepuasan, akan menyebabkan pelanggan beralih arah dan
akhirnya menyebabkan terbantutnya tumbesaran sesebuah perniagaan.

Walau buka warung tepi jalan sekali pun, kita tetap perlukan tagline itu. Gerai bukan
saja perlu bersih, pelanggan juga perlu disambut dengan senyuman. Perlu cepat hulurkan
menu dan ambil pesanan. Bila dah ambil pesanan kena buat cepat dan betul seperti yang
mereka minta. Jangan minta teh tarik kita bagi teh o. Order Mee Bandung Muar tapi yang
sampai adalah Mee Bandung Thailand. Harga pulak biarlah setimpal dengan makanan yang
dihidangkan. Kalau buka gerai tepi jalan tapi harga macam harga di restoran....., sendiri
mau ingatlah. Sesetengah pelanggan memang tidak akan komplain pun tapi ' that will be
the first and the last' mereka masuk ke warung kita. Siapa yang rugi ?

Tak terkecuali jualan secara online, walau[pun mungkin base kita hanya dari
sebuah meja kecil dari sudut rumah dengan beberapa rak display ( untuk mata sendiri
memandang ), tapi talipon line kenalah sentiasa on. Jawablah dengan segera pertanyaan
pelanggan. Dah habis kredit kita masih boleh guna whatsapp atau balas melalui mesej
biasa. Yang penting adalah respon yang cepat kepada setiap persoalan yang dikemukakan.
Mungkin pelanggan tidak membeli dari kita hari ini, tapi mungkin dia akan ingat kepada
respon sopan,cepat dan tepat yang kita sampaikan kepadanya beberapa bulan dahulu.
Hemm...., yang mana sudah tertulis sebagai rezeki akan tetap menjadi rezeki kita. Tapi
yang bukan, walau wang dah sampai di dalam tangan tetap dicancel jua hehe.

Dan ramai pelanggan aku yang tak tahu sesetengah 'khidmat pelanggan' yang mereka
terima itu sebenarnya datang dari anak aku samada Nurul mahupun Daniel yang berusia
10 dan 14 tahun. Kadang bila mesej datang aku tengah driving, kadang tengah memasak,
kadang sedang menolak troli di Tesco, kadang tengah kat bilik mandi. Anak aku cuma perlu
bacakan mesej dan tanya , " nak jawab macam mana ma ?"

Aku hanya perlu bagi ayat dan mereka hanya perlu tuliskan exactly macam yang aku nak
dan setakat hari ini tak ada pelanggan yang curiga walaupun khidmat pelanggannya mereka
sebenarnya datang dari budak yang berusia 10 tahun. Malah siap boleh closekan kes untuk
aku online jer.