Mari Letak Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Daun stevia



Pernah terbaca beberapa kali tentang kegunaan daun stevia tapi aku tak
pernah ambil endah sehinggalah satu hari suami aku pulang dengan membawa
hadiah itu. Pernah beberapa kali terserempak dengan manisan stevia yang dijual
 di Tesco dan pernah juga guna sekali dua serbuk manisan itu, tapi khasiatnya tetap
tidak aku pedulikan. Tak pernah nak ambik tahu pun sebenarnya.

Suami aku tahu aku tak suka gemuk dan tak suka juga diet yang drastik.
Dah malas nak bersenam kecuali buat aktiviti turun naik tangga dan aktif bergerak
di dalam rumah. Dia tau aku cepat tension bila berat badan aku naik. Jadi satu hari
tu, dia bawakan lah aku sebekas daun stevia nih.


                                                     
khasiat daun stevia, manisan stevia, daun stevia kering, daun stevia untuk kuruskan badan, ubat kencing manis, ubat darah tinggi, ubat kurus, haluskan kulit, lawaskan buang air besar, hilangkan gemuk, cara murah untuk kurus, daun stevia, khasiat stevia

Apa khasiat DAUN STEVIA ?

·        Sebagai pemanis semulajadi
·       Untuk merawat sakit kencing manis
·       Merawat obeseti @ kegemukan
·       Merawat darah tinggi
·       Merawat Luka
·       Merawat luka terbakar
·        Melembutkan kulit
·       Membantu menghadam makanan
·        Menyuburkan hempedu @ pancreas
·        Mengimbangi gula dalam darah
·        Melicinkan kedutan kulit
·        Menyembuh kecacatan kulit dan luka


Cara menggunakan daun stevia ini sangat mudah. Hanya masukkan 
beberapa helai ( anggaran 3 – 5 helai ) daun kering ini ke dalam gelas dan rendam
untuk selama 5 minit. Atau mudah cerita biarkan air tadi berubah warna agak 
kehijauan. Lepas tu baru diminum. Jika orang yang tak biasa minum, awalnya 
mereka akan terasa sedikit pahit atau rasa yang pelik di tekak. Tapi istimewanya 
daun stevia, rasa manis itu akan datang kemudian. Best.

Semua anak aku mencebik bila tau aku menggunakan daun stevia. Tapi aku kisah 
bebSebab lama kelamaan tekak aku dah jadi biasa dengan rasanya sehingga dah
jadi macam ketagih pulak. Kalau satu hari aku tak minum air stevia, rasa macam
ada yang tak kena. Lebih kurang masa rasa kosong bila tak pekena teh tarik hehe.

Dan kesan yang lebih jelas akibat penggunaan daun stevia ini adalah :-

1.      Lidah aku dah mula rasa tak selesa bila minum air manis kecuali teh ais hehe
2.      Aku kurang selera makan dan lebih kerap rasa kenyang.,

Sehingga aku pelik, mana hilangnya nafsu makan aku ?
Jadi memang tak heranlah kalau orang menuliskan khasiatnya juga adalah untuk 
menurunkan berat badan………

Sekian, terima kasih.