Mari Letak Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom makan belut

BelutSumpah mati kalau aku tahu makanan yang dihidangkan pada aku itu
adalah belut, memang aku tak makan. Tekak terasa kembang dan otak aku
aku terus terbayang badan panjang licin seperti ular dan kepala pun mirip
ular juga.Ceritalah macam mana sedap pun masakan exotik itu memang tak
akan aku  sentuhBelut, membayangkan bentuknya aja dah buat aku geli
geleman mengalahkan aku terpandang lintah.



Depa kata kalau nak Laksa Penang sedap kuahnya selain dicampur sardin,
kalau nak lebih sedap campurkan dengan belut. Mula-mula dengar kakak aku
cerita ' penyedap ramuan laksa utara ' tu..., tekak aku kembang. Dia tersengih.
Tapi aku yang mencebik dan mengerutkan hidung. Tapi masa aku selalu berulang
alik ke Kelantan dulu terutamanya di Tanah Merah selalu pulak aku terbaca menu
atau restoran yang menyajikan belut sebagai hidangan utama mereka. Sup Belut !

Allah Hu Akbar, otak aku cepat je membayangkan badan ular yang dicincang
menjadi sup. Begitu fobianya aku pada ikan yang bernama belut. Ada orang
kata belut nilah sebenarnya Ikan Linang. Betul ke ? Aku tak arif malah tak
pasti sebenarnya. Yang aku tahu tempoh hari sewaktu aku menghabiskan masa
anak beranak, Farouk ajak aku singgah di sebuah kedai Tom Yam di Gombak.

Sebenarnya dia nak ajak aku makan kerabu kaki ayam. Katanya kedai makan
di Gombak tu sedap sangat kerabunya. Tapi waktu kami sampai di kedai makan
yang dimaksudkan....., kedai tu baru buka dan tengah bersiap. Kami mengubah
haluan. Pegi kedai sebelah yang kelihatannya kemas tapi suasana lembap dan
lengang. Aku kata, nasiblah kan, kalau kedai yang kami masuk tu masakannya
tak sedapMaklumlah nampak lengang. Tak sampai 20 minit kami order semua
masakan yang dipesan sampai. Dan salah satunya adalah BELUT ! Hahaha......
anak-anak aku kenakan aku dengan memberi cabaran makan belut.

Kata Farouk," kalau mama berani makan belut ni...., balik rumah nanti baru abang
makan kari rebung tetel mama. Makan kasi habis."

Terseksa sungguh aku dengan cabaran tu. Otak aku terus aja menerawang dan
membayangkan daging ular yang bakal sampai. " Makan !! Makan !! Makan Ma !!
Dia orang adik beradik bergendang guna garpu dan sudu nak suruh  aku ambik 
ketulan belut goreng berlada yang terhidang.

" Ok, mama boleh makanTapi semua makanan ni abang yang bayarBoleh ? "
" Jangan risau, bill on me," Farouk balas semula.
Ceh..., berlagak. Baru dapat duit PTPTN ler tu. Esok-esok dia dapat MARA nak dera
aku makan apa pulak......

                             
resepi belut, khasiat belut, sup belut, belut goreng berlada, makan belut, ternakan belut, cari belut, belut elektrik, belut goreng, laksa belut, ramuan sup utara
Baca doa, baca doa
                                         

Nampak pinggan berisi  hidangan berwarna coklat kehitaman  ?
Itulah belut goreng berlada.
SEDAP YOUUUUUU !!!

 Sumpah lepas ni aku ler yang ketagih hehe.....