Mari Letak Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Telur ikan Casablanca

Ingat kisah Batu Belah Batu Bertangkup ? Bila Ibu Pekan mengidam telur
tembakul dan bahagian telurnya habis dimakan oleh anaknya Si Pekan. Teragis
sungguh kisah tu. Dulu waktu kecik kalau cerita tu keluar di tv mesti aku cari
sudut gelap - senang untuk aku menyapu air mata yang keluar. SedihMalu aku
kalau orang lain nampak.



Aku memang peminat telur ikan. Masak asam pedas, masak kari, semua boleh.
Tapi aku kurang suka telor ikan tenggiri sebab rasanya yang sedikit maung dan
texturenya yang keras bila dimasak gulai apatah lagi bila digoreng. Telur ikan
kembung, ikan caru adalah antara telur dari species ikan yang aku suka.  Telur ikan
sembilang dan ikan duri tentulah menduduki tangga teratas list telur ikan yang diminati.

Tapi telur ikan keli dan telur ikan patin walaupun species hampir sama, masih
belum mampu untuk ku telan lagi. Hanyir.

Tips memasak telur ikan :

Okay, petua memasak telur ikan supaya tidak keras kementung rasanya  setelah
dimasak, sebaliknya juicy dan lembut, adalah dengan cara tidak memasaknya
terlalu lama. Bila kuah ikan sudah mendidih, baru kita masukkan telur ikan. Biar
mendidih lagi selama 5 - 7 minit. Terus matikan api. Sebab bila dimasak terlalu
lama telur ikan menjadi semakin keras kojol dan ibarat kita mengunyah guli le
lepas tu. Tapi kalau 'minit memasaknya ' ngam, telur ikan akan pecah di mulut
dengan rasa yang nyaman sekali. Yummy.

Dah, cerita banyak pun tak guna la. Biasanya kalau nak telur ikan, aku pegi ke
Pasar Chow Kit. Cari kat sana. Bayangkanlah berapa jauh aku memandu demi
mendapatkan telur ikan idaman. Mak Si Pekan pun tak jalan sejauh ni tau. Tapi
....demi telur ikan, telur belangkas dan telur ketam, semua sanggup aku lakukan.
Hehehe....
                     
telur ikan, telur ikan sembilang, telur ikan duri, asam pedas telur ikan, tip memasak telur ikan, cara memasak telur ikan yang betul
Abaikan warna kuah asam pedas yang tak berapa nak merah disebabkan dah banyak telur ikan yang pecah di dalamnya.
                                       
telur ikan duri, telur ikan goreng
             Telur ikan duri dan sembilang yang aku dapat kat pasar hari ni.
                                            Hemm...yummy sesangat.

                                 
                      Yang ini bila dimasak bersama ikan sembilangnya sekali. tambah
                            kacang buncis goreng belacan. Memang sedaplah kan.....

Selain dari masak kari, masak asam pedas, lemak cili api dan digoreng, apa lagi
yang boleh kita buat dengan telur ikan ni ? Sushi. Dan satu-satunya hidangan sushi
yang boleh aku telan pun hanya susi telur ikan atau pun yang dipanggil TOBIKO 
SUSHI ( itu pun pasal ada telur ikan terduduk kat atas nasinya tuh ), kalau tak.....
kirim salam aja la.

Teringat aku lirik lagu CASABLANCA dendangan suara macho Bertie Higgins.....

                                    "  Pop corn and coke beneath the stars
                                       Became champagne and caviar
                                       Making love on a long hot summers night "

Hah, makan telur ikan sambil bersandar kat kerusi sandar depan rumah dan
tengok pokok bunga kertas, ros dan pokok delima yang aku tanam pun dah kira
nikmat dan boleh berangan sangat dah tu.

Tapi musim hujan ni manalah nak berangannya ? Karang hilang kisah berangan
tak pasal kena sambar petir pulak. Kuss semangat.