Mari Letak Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Debat dua generasi

1.  Nenek nak ingatkan cu, bila dah berjaya nanti jangan lupa asal usul,
     jangan menyombong, tetaplah ramah seperti biasa. ULAR MENYUSUR AKAR
     TIDAK AKAN HILANG BISANYA CU.....

      Kata orang muda : Nampak ular menyusur akar sebelum dia patuk kita, pepah
                                        je pakai buluh nek......

                                               
kata orang tua, kata orang muda,peribahasa, pepah ular sampai mati, cucu yang tak makan saman,
                                        Indah dipandang tak mampu dipegang

2.  Cu, peribahasa kita ada berkata ; kalau takut dilambung ombak jangan berumah
     di tepi pantai.

     Jawab orang muda : Nenek, cucu tetap suka berumah di tepi pantai dan cucu dah buat
     benteng di sekeliling rumah untuk menahan deburan ombak nek. Mudah-mudahan
     rumah yang cucu bina tidak hanyut dipukul gelombang ;-)

3.  Nenek nak ingatkan lagi cu, hidup penuh pancaroba; berguru jangan kepalang ajar,
     bagai bunga kembang tak jadi.

     Jawab orang muda : Terima kasih ingatkan cucu nek. Cucu akan semat dalam hati.
     Cucu akan ajar dia sampai serik. Kalau dia tak kembang maknanya pokok dia tak
     berbaja dan kurang siraman air nek. Bukan salah cucu kan nek ?

4.  Akhir sekali pesanan nenek cu...... jangan yang dikejar tak dapat, yang dikandung pula
     keciciran

     Kata orang muda : Yang dikejar tu kita terus kejar nek, yang tercicir tu kita kutip balik.

5.  Jangan degil cu, usah dirayu merak kayangan, usah dicari si cenderawasih............

     Jawap orang muda :  Nenek, kalau saya rayu merak kayangan dan si cenderawasih
     untuk turun ke bumi pun.., bukan kerana apa. Burung-burung tu mahal nek.
     Rare species. Permintaan banyak pulak tu. Tok-tok dukun cari . Cabut bulu sehelai
     -sehelai mahal masuk dalam minyak pengasih atau framekan.....banyak cu buat duit.
 

                                  ### Cucu ni memang tak makan saman kan ?