Mari Letak Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Melayu seng mblayu


Hai Melayu !

Rumahmu semua di bina Indonesia,

Ekonomi pula dikuasai Cina,

Golongan profesional semuanya India,

Warung makan pun, mamak dan siam yang berkuasa,

Warga Bangla pula menjadi JaGa,

Orang Nepal yang menabur baja,

Orang Pakistan usung karpet jaja merata,

Lalu Melayu ada apa ?

Harapkan ustaz..., saling menyesat,

Harapkan hiburan..., lagi best filem barat,

Harapkan tulisan..., jawi pun mereka hambat,

Harapkan tanah, banyak digadai kepada korporat!

Hai MELAYU !

Masih mendabik menjadi tuan ?

Sibuk mahu menjadi tuan,

Rupanya kerja kelas bawahan,

Ditipu mentah orang atasan,

Konon perjuangan ini untuk kalian !!

Kerja sikit, sembang kencang,

Banyak rungut, sikit rancang,

Siapa tegur, dituduh lancang

duduk warung, gigit kacang !

Hai MELAYU !!!

Konon kau pantang dicabar,

Konon kau tangkas menyambar,

Tapi cuma indah khabar,

Rentakmu makin lama makin hambar

Kau Melayu, aku pun Melayu,

Aku menulis bukan cemburu,

Aku mahu engkau tahu,

Kenapa Melayu tak macam dulu ???

Hai MELAYU !!!

Jari mu hebat bertutur di Facebook alam maya,

Bila berdepan ekonomi semasa kau tidak ber daya,

Kau cuma tahu ber gaya,

Hai MELAYU !!!

Kau melaung-laung di jalan raya,

Bagi tahu kepada dunia ini  bumi aku yang punya,

Pada hakikat ia digadai kepada sepet yang kaya !

Hai MELAYU !!!

Kerana hendak bergaya kau gadai pusaka,

Bila dah kaya kau jadi puaka,

Ini tandanya kau sudah derhaka !!!

Hai MELAYU !!!

Sedarlah bangsa ku,

Buka lah minda mu,

Bersatulah bangsa ku,

Kerana Malaya bukan lagi milik mu !

Aku pun Melayu,

Engkau pun Melayu,

Bodoh sombong harus di tepis,

Riak, bongkak dan hasad dengki sesama bangsa mesti dikikis,

Bersatulah Melayu kerana agama, bangsa, moyang-moyang yang telah berjasa,

Kerana ini mungkin peluang akhir bangsaku untuk negara, berjasa dan berkuasa.....

*** sajak tak bertajuk YANG POPULAR whatsapp

Terasa ke ? Kita memang dah terlalu lama hidup dalam zon selesa dan bermanja-manja.
Kalau boleh semua perkara nak subsidi. Banyak benda nak FREE . Lepas tu gebang
Malaysia masih banyak khazanah dan hasil bumi lagi........