Mari Letak Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MERDEKA Semerah Padi

Esok rakyat Malaysia sekali lagi merayakan hari kemerdekaan bagi negara tercinta ini. Esok merakam sejarah kemerdekaan yang ke 55 tahun. Aku bersyukur berada di bumi bertuah ini. Tanah keramat yang diserapi dengan semangat Hang Tuah, Dol Said, Mat Kilau, Pendekar Siamang Gagap, Rentap, Mat Salleh dan ramai lagi yang tak mampu ku sebut. Bukan sekadar merakam nama perwira-perwita Bukit Kepong yang berjuang sehingga syahid seperti Leftenan Adnan, Sarjan Jamil yang telah berjuang bermati-matian demi mempertahankan kedaulatan negara yang gemilang ini.





Cuma yang aku tidak pasti adakah laungan ' MERDEKA ! MERDEKA ! MERDEKA ! masih menjadi jeritan keramat bagi rakyat negara ini atau hanya laungan kosong bagi mengisi perayaan yang dijadikan cuti umum esok hari. Dengan landskap politik yang masih bercelaru dan pelbagai masaalah yang sedang ditangani, aku hanya berharap generasi kini bermuhasabah seminit dua untuk mengenali diri sendiri, merenung  
perjuangan jiwa besar pemimpin yang terdahulu dalam meraih kemerdekaan yang kita semua kecapi kini.
Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, Tun Abdul Razak, Tun Hussein Onn, Tun Dr Mahatir Mohamad, Tun Abdullah bin Haji Ahmad Badawi dan Dato Seri Mohd Najib Tun Razak adalah pemimpin yang telah membawa negara ini ke arah kegemilangan di persada dunia. Aku berdoa semoga tanah bertuah ini mampu melahirkan seorang lagi negarawan segenius Tun Mahatir untuk membolehkan kita terus mengorak langkah ke hadapan, menampan serangan dari dalam dan luar agar Malaysia terus merdeka selamanya. Merdeka dari jajahan minda, merdeka dari serangan politik, merdeka dari ancaman subversif, merdeka dengan pencapaian ekonomi dan merdeka dengan segala pencapaian yang cemerlang oleh anak bangsaku.



Bagi  aku ......., akan hanya benar-benar merdeka selepas 31hb Ogos ini. Aku bakal merdeka dari segala bebanan hutang dan piutang. Aku bakal merdeka dari Ctos dan Ccris . Bebas dari segala provokasi yang kuterima selama ini. Bebas meluahkan idea. Bakal bebas melaksanakan projek yang terbengkalai. Bebas melaksanakan apa yang aku impikan dan berbagai kebebasan dan kemerdekaan lagi yang tak mampu aku luahkan. Terima kasih Ya Allah atas pertolongan MU. Terima kasih Ya Rabb kerana menjawab segala permohonan hamba MU ini.

                                            Memetik kata J.F.Keneddy
                     
   JANGAN DITANYA APA YANG NEGARA BOLEH BERI KEPADA KAMU
                                                           
                                                    SEBALIKNYA    

   TANYALAH ' APA YANG MAMPU KAMU SUMBANGKAN PADA NEGARA ? '

dan...seandainya hanya ada seorang lagi melayu dari bumi Semerah Padi ini mampu melahirkan kata-kata
keramat seperti ini....
                     
        " Berikan aku 10 orang pemuda yang mampu menggoncang dunia "
 Malaysia teruslah merdeka, cemerlang, gemilang dan terbilang selamanya !!

2 comments: