Mari Letak Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bekam Resdung


RESDUNG ? Jika anda atau anak anda kerap bersih di waktu pagi, kerap menghembus 
hingus dengan kuat,  gatal-gatal di kelopak mata dan pipi, kerap menggaru kulit muka dan 
berkelimumur ATAU yang paling kerap kelihatan adalah jerawat yang kerap menyerang……, 
kemungkinan besar anda mengidap resdung. Resdung boleh terjadi kerana virus, bakteria 
atau fungus. Dan semakin banyak kes resdung yang lapurkan hanya disebabkan ulat atau 
hama resdung.

Dan bila akhir-akhir ini Farah kerap diserang jerawat dan agak sukar untuk disurutkan walaupun
sudah mengambil pelbagai jenis ubatan, aku akhirnya terpaksa akur dengan cara lain – berbekam.
Bekam resdung tujuan asalnya adalah untuk menyurutkan jerawat dan jika mengikut pengamal
perubatan resdung, mereka biasanya menyarankan sehingga 4 kali rawatan yang diakhiri dengan
merawat menggunakan  corong kertas resdung melalui hidung. Corong kertas ini ada yang 
berasap dan ada yang tidak berasap bila di bakar. ( yang tak berasap ni aku belum tengok lagi.)
Nak tengok..., aku kenalah menunggu sehingga Farah habis melalui sesi rawatan yang
seterusnya.

Kata Mak Cik Zizah, yang mati-mati menyuruh aku terima idea yang Farah ada resdung 
dan menyuruhnya berbekam.

‘ Farah kena resdung ni Lynn, semua anak kau tu ada resdung. Baik pegi berubat cepat.’

‘ Bukanlah cik, jerawat tu tumbuh kerana memang baya-baya ni hormone dia orang tu memang
tengah dan sangat aktif. Bukan pasal resdung. Tengok si Farouk, setiap pagi memang bersin 
kerjanya tapi mana ada jerawat. Cuci muka pun ala kadar tapi tak ada masaalah jerawat 
di kulit pun. Apa ubat pun dia tak mau makan. Bila kita suruh makan ubat tahan dia bertekak, 
kata kita bagi dia dadah dan racun . Tapi, kulit muka dia bersih jer. Mana ada resdung tuu cik  ’.
Aku membantah. Biasalah, aku kan memang kuat membantah dan menjawab.

‘ Jangan degil Lynn, bawak budak tu pegi berubat cepat. Jerawat tu resdung la. Resdung 
ni, semua orang ada resdung. Ibu resdung ni duduk dalam perut manusia tapi tahap teruk tak 
teruk je yang berbeza antara satu sama lain. ‘ Bulat mata dia merenung aku.
Nak aku jawab lagi…, kang kecik hati pulak mak cik aku yang sorang ni.

‘ Tapi, elok la keluar jerawat Lynn, kita perasan dan senang kita ubat………
Kalau jenis yang tak mau keluar jerawat tuu.., sedar-sedar nanahnya dah berkumpul di pipi 
harus beroperate nanti. Sepupu kau si Dahlia tu kan macam tu.’

Ni sapa yang nak ambik hati sapa sebenarnya ? Dia nak pujuk aku atau nak ugut aku dengan 
cerita Si Dahlia anak dia. Hehe...sayanggg mak cik. Dipendekan cerita akhirnya aku bawa
Hafizul dan Farah gi bekam. Bekam resdung  kat muka ni 4 cawan je. Satu cawan harganya RM 5. 
4 cawan maknanya RM 20 jer. Hafizul tak bagi aku ambik gambar dia sedang berbekam. Katanya hilang macho nanti. Ek eleh.., perasanya anak aku yang sorang nih.

Aku tak berani nak tengok bab benda-benda tajam ni. Tengok jarum pun aku seriau inikan 
pulak nak tengok dia cucuk kat muka, walaupun aku pernah buat rawatan acupuncture 
di muka,  waktu aku kena strok dulu...........

              
Bekam resdung, bekam, bekam muka, bekam muka untuk hilang jerawat, resdung, rawatan mencegah jerawat, bekam menghaluskan kulit
Sebenarnya dia pun seriau juga waktu ni.
Mama dia lagi la tak tergamak nak tengok. Sekadar jadi tukang menghantar jer.

jerawat, cara menghilangkan resdung, bekam, bekam muka, 1 cawan, harga bekam, bekam ikut cawan, rawat jerawat
Gambar ni bukan aku yang ambik, tapi si Nurul.
Aku duk kat kerusi je masa proses berbekam ni berlangsung.

Muka Kak Long 4 hari selepas berbekam.