Mari Letak Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jalan-jalan di Karnival Budaya Hulu Selangor


Karnival Seni dan Budaya sempena Tahun Melawat Selangor 2015 telah diadakan
bertempat di Bukit Sentosa selama 6 hari yang bermula 17/2/15 (selasa) dan telah pun
berakhir pada 22/2/2015 (ahad) yang telah lepas. Macam-macam aktiviti dan jualan yang
telah diadakan tapi sebenarnya aku tak nampak pun ciri-ciri kesenian dan kebudayaan
yang diadakannya.

Macam biasa, aku pergi sekadar untuk memberikan sokongan kepada anak aku yang
belajar berniaga di sana ( jualan aksesori handphone dan power bank ). Dalam hati
aku terdetik juga rasa bangga campur hairan mengenangkan si Hafizul Haq ni pada
dasarnya bukanlah boleh menjual. Dulu time aku susah - waktu mula berhijrah ke
Selangor, aku pernah suruh dia dan abangnya berjualan bahulu gulung dari rumah
ke rumah. Penyudah cerita abang dia si Farouk and The Gang yang menjual tapi
dia mendak berjualan dan membatu bawah flat/apartment sebab malu nak ketuk pintu
rumah orang. Dari itu aku macam percaya tak percaya je bila dia kata dia nak kerja
dengan brother yang jual aksesori hp tuh. Aku mendown gred dalam diam. Hati aku
berkata yang dia tidak akan betah lama berniaga. Nyata sangkaan ku salah. Dia bukti
kan pada aku - dia boleh bekerja dan berniaga. Syukurlah.

Jadi untuk beberapa malam aku mengulang jengah Si Hafizul di karnival disamping
membawa adik-adiknya yang lain menjengah ' pameran' yang diadakan. PAMERAN
HAIWAN ! Itulah sebenarnya yang ada.  Selain dari itu permainan gelungsur getah
Giant yang dibina untuk kanak-kanak bermain dan meloncat disamping kepelbagaian
gerai-gerai jualan ( standardla kan ) yang memeriahkan karnival. Apa kesenian pun tak ada.
Tak ada tarian, kuda kepang tak ada, dikir barat tak ada, zapin tak ada, majlis ala bersanding
tak ada, ghazal tak ada, boria tak ada, mak yong tak ada, pencak silat tak ada...., tomoi tak
payah carilah - sah tak ada. Main layang-layang ?? Pun tak ada Bedah.

Berqasidah, berzanzi......TAK ADAAAA. Yang ada cuma acara menunggang 2 ekor
kuda yang dikenakan bayaran RM 5/riding. Acara mengusap dan memeluk arnab yang
dilepaskan bebas ( err..., dalam kawasan kandang yang agak luas jugalah ), acara memanah
dan permainan gelongsor getah giant ( apa ke nama entah), mak cik tak reti nyebut nak.
Jadi 2 - 3 kali jugalah dalam tempoh karnival tu aku bawa bebudak ni berjalan di sebelah
petang bagi mengelakkan kejadian strok haba di bawah cuaca yang kering dan terik.

Belanja tengok gambar aja lorr....lagi malas nak cerita nih.

         
Apa nama benda ni entah....mak cik tak pandai nak sebut


                                             Nurul dalam percubaan memanah yang pertama

                                                            Gerai Nasi Arab pun ado

                                                    Minyak wangi dia wangi gila bak ang
                                     
jalan-jalan, karnival, karnival budaya,hulu selangor,pameran, pameran haiwan
Caj masuk RM 4, Beli carrot RM 1
Mainlah dengan arnab sampai pengsan. Tak dak sapa marah eah...


horse riding, naik kuda, bayaran menunggang kuda, kuda padi, kelab menunggang kuda
Daniel- dah start gegar aku nak join kelab menunggang kuda.

My laki

acara memanah, sukan memanah, upacara kebudayaan, kebudayaan dan kesenian
Malam esoknya singgah lagi. Ngabiskan duit utk archery plak.

Lepaskan gian usap arnab puas-puas. Dah.....arnab-arnab yang aku bela semua mampus.

Nurul & me

1st time mak cik naik kuda nak. Gayat ko. Takut je kalau aku jatuh tercampak......
patahlah pinggang mak cik nanti. Sebelum aku jatuh terlentang baik bawak berzikir.
Lepas 5 minit baru nak boleh imbang badan. Betullah kata orang, kita nak kena
ada kerjasama dan develop ikatan emosi dengan kuda 
kalau nak rasa selesa bila menunggang.

Hafizul sempat berposing depan gerai. Hujung bulan ni dia berhentilah.
Dah ada urusan lain yang perlu dibuat. Lagi pun result SPM keluar 3/3/15 ni.

Betul kata Hafis lepas ni aku akan ketagih pada sukan memanah ni.
Arghhh...., aku nak pergi naik kuda dan memanah lagiii !!!


No comments:

Post a Comment