Mari Letak Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Basel 111 dan kesinambungannya pada RV dinar iraq.

Basel III  adalah, standard kawal selia sukarela global mengenai kecukupan modal bank, ujian tekanan dan risiko kecairan pasaran. Ia telah dipersetujui oleh ahli-ahli Jawatankuasa Basel mengenai ‘ Penyeliaan Perbankan pada  2010-11’ lagi.  Ia kini telah pun diperkenalkan dan sedang dilaksanakan bermula 2013 sehingga 2015.  Perubahan kepada kawalselia system kewangan global ini telah dijalankan semenjak 7 Januari 2013 lagi dan pelaksanaannya telah dipersetujui untuk  dilanjutkan sehingga 2019. Unjuran dari Perlaksanaan dan Persetujuan Basel 111 (lihat Basel I, Basel II) telah dibangunkan sebagai tindak balas kepada kekurangan dan kelemahan yang terdapat dalam peraturan kewangan global, yang didedahkan melalui  krisis kewangan lewat tahun 2000an. Perlaksanaan Basel III sepatutnya berhasil mengukuhkan keperluan modal bank dengan meningkatkan kecairan bank dan mengurangkan memanfaatkan bank dan ianya dilaksanakan untuk memulihkan krisis mata wang
yang sedang dan masih melanda dunia ketika ini.
Sebelum ini sistem matawang fiat digunakan untuk menguasai pasaran dunia sehingga menimbulkan banyak masaalah di kebanyakan negara Eropah dan  Amerika Syarikat . Malah negara Uncle Sam ini diketahui mengalami deficit teruk yang bukan sedikit untuk ditanggung oleh rakyat nya . Sehingga artikel ini ditulis US National Debt adalah berjumlah 
$17,150,647,756,000.
Sumber : 

( Inilah akibat kerakusan US berbelanja dan mencetak wang tanpa sandaran rizab emas mereka ).
 Di Greece , negara itu terpaksa melalui zaman ekonomi yang amat suram akibat kebangkrapan ekonomi mereka. Oleh itu pelaksanaan Basel 111 compliance adalah untuk  memastikan setiap negara wajib mempunyai rizab simpanan emas yang mencukupi sebagai sandaran mata wang mereka dan sebelum mengistiharkan nilai pasarannyanya. Kenaikan nilai sesuatu currency itu juga semakin bertambah seandainya sesebuah Negara itu mempunyai logam berharga lain yang boleh dijadikan tambahan dan sandaran selain rizab yang mereka punya. Contohnya logam platinium, palladium, petrol atau emas hitam, simpanan gas asli, simpanan sulfur atau lombong terbesar belian yang diberitakan dijumpai di Iraq tetapi masih dirahsiakan oleh pihak US.

Bagaimana pelaksanaan Basel 111 memberi impak kepada revaluenya dinar Iraq ??
Bergantungkah Basel 111 kepada dinar Iraq ??
Tidak. Kerana revaluanya iqd hanyalah salah satu daripada trigger yang membawa kesinambungan
Basel 111 itu sendiri.

Selagi keseluruhan 200  negara –negara di dunia yang telah menyetujui untuk melaksanakan Basel 111 belum melaksanakan system perbankan elektronik dengan sepenuhnya, selagi mereka tidak bersetuju menjadikan rizab emas negara sebagai sandaran mata wang mereka, selagi itulah masaalah akan timbul kepada penyelarasan semula ekonomi global. Selagi Bank-bank Vatican, Rothschild, Rockfellars, Warburgs dan beberapa entity yang berkuasa terhadap perbankan dunia bersikap angkuh, rakus dan tamak dengan menghalang kelancaran proses RV dinar Iraq dan melakukan insider trading sesame mereka…., selagi itulah RVnya dinar Iraq akan terhalang kelancarannya.  Apa pun seandainya Iraq tidak mengumumkan RVnya hari ini maka, berkemungkinan besar  negara itu terpaksa kembali semula kepada sekatan dibawah CHAPTER VII sekali lagi. Dan andainya ini berlaku… rv nya IQD/IQN hanya mungkin dikecapi pada tahun 2014.
Tapi mungkin TIDAK ???? Mungkin keadaan menjadi lebih baik selepas hari ini dan IQD mampu menjadi the highest currency in the Middle East kalau pun tidak in the world ??
Sama-sama kita lihat perkembangannya nanti.



NOTA :
Entri ini hanyalah pemahaman peribadi penulis terhadap Basel 111 compliance DAN  proses dinar iraq yang kerap tertangguh. Harap maklum.

12 comments:

  1. selamat siang mbak Lynn. saya nyimak aja dulu ya..hehe

    Marhaban ya Ramadhan selamat menyambut bula puasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marhaban Ya Ramadan dan selamat berpuasa untuk kamu juga Kstiawan.
      Terima kasih sudah mau singgah ke mari.

      Delete
  2. uishh. tengok lynn macam minat je dengan currency mata wang dunia. taknak try trade forex ke? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe., Khairol jadi cikgu saya ya. Insyallah.

      Delete
  3. agak memeningkan juga artikel ni.. risau juga kalau iraq kembali dalam sekatan chapter 7

    ReplyDelete
  4. wah kak lynn mesti byk simpan dinar iraq ni....hehehe...

    ReplyDelete
  5. salam ramadhan.bagusnya Lynn buat simpanan dinar iraq.pandai buat duet la..=)

    ReplyDelete
  6. salam ramadhan.....selamat berpuasa sis linn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ramadan Nea Lopah. Terima kasih sudah singgah lagi di sini.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete