Mari Letak Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TERCEKIK TULANG IKAN.

Tercekik tulang ikan ? Selalunya bila tercekik tulang ikan aku ok je. Tapi tidak kejadian pada kali ini.
Biasanya bila tercekik tulang ikan petua pertama yang aku amalkan ialah mengepal nasi dan menelannya tanpa dikunyah. Kalau tulang ikan tu jenis yang mudah diurus, lepas telan sekepal nasi biasanya ok dah. Kalau yang jenis degil , jawabnya kena telan dua kepal la.

berebut dengan anak makan, ikan kembung goreng, kangkung belacan, tulang serampang tiga mata


                                                   

petua minum cuka, kepal nasi, cuka 8 sudu, herot muka, sakit, 3 hari tercekik
Malah selalunya juga bila kawan-kawan tercekik tulang ikan hingga herot-herot muka ( menahan sakit ) , aku sarankan mereka telan cuka satu sudu. Cuka tau cuka makan. Bukan suruh telan cuka getah atau asid. Lepas depa telan cuka satu sudu makan ,aku suruh dia orang tidur. Bila dia orang bangun dari tidur - memang tulang ikan tu dah tak ada.
Jadi 3 hari lepas bila aku sendiri tercekik tulang ikan kerana berebut makan dengan anak-anak ( kangkung goreng belacan dengan ikan kembung goreng sambal ), aku pun konfident la telan cuka makan 1 sudu.
Ehh...kenapa tak rasa tulang tu meluncur ke dalam tekak macam selalu ya ?
Aku telan lagi cuka satu sudu....alamak, tulang tu tetap tak bergerak.
Ahh ...sudah .......
Aku telan lagi sesudu cuka , rasa macam tulang tu bergerak ke tengah tengkorokan tapi tersangkut lah pulak kat dinding tekak.

Wah, tulang ni dah main kasar dengan aku. Macam serampang tiga mata pulak dia melekat kat dinding kiri tekak. Ini macam kalu, aku kena bawa tidur dulu.
Esoknya bila bangun tidur, tekak aku masih terasa sakit dan perit yang amat dan tulang tu masih melekat di situ. Tak boleh jadi ni. Aku turun ke dapur dan telan cuka lagi - satu sudu makan. Tak rasa pergerakan pun di tekak aku.

Telan lagi satu sudu...sama juga. Kacau...kacau. Selama ni petua tu memang menjadi dan sangat mujarab. Kenapa kali ni aku pula yang seperti terkena sumpahan petua sendiri ?

Di hari ke dua tanpa aku sedari aku dah telan 8 sudu makan cuka. Tak jalan juga . Aku diamkan lagi. Hari ke 3 aku telan lagi cuka 6 sudu makan. Perghhh. Tak pernah hayat aku telan cuka sebanyak tu. Suspen lah juga, takut-takut nanti aku pulak yang berulang-alik ke tandas sakit perut.
Ehh, sampai ke sudah,sakit perut tidak, memerut pun tidak. Apa sudah jadi ni ? Hinggalah ke malam, aku cuma rasa sedikit pergerakan di tengkorok aku.

Malam itu sebelum tidur aku berdoa ; Ya Allah Ya Zal Jalali Wal Ikram, hamba mohon keampunan kepada MU di atas segala dosa yang telah hamba lakukan. Hamba mohon pertolongan MU untuk kesembuhan tekak hamba yang sakit. Hamba mohon izin MU Ya Rabb., cuka itu sebagai perantaraan penyembuh kesakitan hamba. Ampuni hamba di atas kelalaian dan apa jua dosa hamba. Ya Allah...Engkau Yang Pengasih, Engkau Yang Maha Penyayang, ampunilah dan kasihanilah hamba mu ini.
Dan aku meraubkan dua tapak tangan ke muka sebelum berbaring dengan tekak yang masih sakit.
Sebenarnya aku sendiri binggung adakah aku tercekik tulang ikan ataupun tertelan peluru stapler ?
Dan keesokan harinya bila aku bangun lagi dari tidur aku sudah tidak terasa tulang ikan yang bagai serampang tiga mata itu di situ. Durinya yang melekat di sebelah kiri tekak ku dah hilang !
Alhamdulilah...terima kasih Ya Allah.

23 comments:

  1. Alhamdulillah...kak banyaknya cuka yang dimakan...hu hu hu... Terima kasih pada Allah kan kak...saya dah lama x terkena macam tu...alhamdulillah...memang kalau makan ikan saya akan tengok betul2 sebab tau rasa sakitnya macam mana...

    kak,kalau sudi dan ada masa terluang dijemput...

    http://furrasbubblynotes.blogspot.com/2013/03/segmen-featured-me-on-bubbly.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudi, masaalahnya kenapa coding entrinya tak boleh dicopy ? Jenuh try tak boleh pun..

      Delete
  2. boleh copy kak... tapi akak kena highlight coding entri tu, lepas tu tekan control dan c serentak...lepas tu baru akak boleh paste...kalau ada masalah bagi tau saya yer... ^_^

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah ya..akhirnya tulang ikan itu pun hilang juga setelah bertahan beberapa hari lamanya bersemayam dalam leher,
    saya jadi ingat kisah nenek saya semasih hidup, selain nasi dikepal...bila tulang ikan nyangkut di leher..katanya piring makan kita harus diputar berlawanan dengan putaran jarum jam, dan alhasil beberapa kasus memang terbukti khasiatnya...tetapi lebih banyak lagi yang gagal.. ,
    salam hangat dari Makassar - Indonesia :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petua nenek moyang sememangnya lebih tua dari orang tua-tua. Saya pernah dengar tentang petua pinggan yang diputar arah lawan jam itu bila tercekik tulang, tapi sangking panik terus terlupa untuk mencubanya. Terima kasih Hariyanto sudi singgah ke mari :-)

      Delete
  4. saya pun pernah alami benda ni hahahaha,, rasa macam nak kerat je leher n keluarkan tulang ikan tu ahhahaha... tapi akhirnya dia hilang sendiri heheeh.. btw thanks sebab jenguk blog saya :D

    - Admins blog 3 dalam 1
    http://blog3dalam1.blogspot.com/

    - Facebook fan page
    https://www.facebook.com/MingHuiRaingerzAwesomeCollections

    - Ping blog artikel @ Facebook
    https://www.facebook.com/groups/kakipingdotcom/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedih kan ? Keluaq ayak mata...tapi kena control depan anak-anak, kalau tak dia orang semua ketawakan saya balik. Oh tidak la......:P

      Delete
  5. alhamdulillah
    aku biasa minum air atau telan nasi je
    tak pernah lagi telan cuka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kira oklah tu 16 sudu cuka makan yang dah ditelan berjaya buat saya turun 1 kg.
      Ok sangat kan ? ;-)

      Delete
  6. camtu skali...doa yang penting

    ReplyDelete
  7. first time tai yg terlekat tulang minum cuka. selalunya kepal nasi je. klu mak kita siap suruh minum air dlm senduk.

    doa tu yg penting. alhamdulillah allah mendengar doa kamu tu. sejuk mendengarnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usaha memang kena seiring dengan doa. Alhamdulilah dan settle masaalah.

      Delete
  8. isshh bahaye tu kalau terkecik tulang... my mak selalu cm entry nie buat..berkesan !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang melayu memang kaya dengan pelbagai petua kan ?

      Delete
  9. Tak kira la apa jua cara yang kita gunakan untuk menyembuhkan penyakit termasuklah berjumpa dengan doktor, doa kepada Allah jugalah sebaik2 ubatkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa pun memang kena kembali kepadaNYA Hazmin.

      Delete
  10. biasanya buat gini jg, memnag menjadi :)

    http://www.anakulucheka.com/petua-terlekat-tulang-ikan/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tok puteh lagi hebat; 6 petua siap ada jampi lagi. Mau kena bayar pengeras ayam golek kalau nak amalkan petua Tok Puteh ni ;-)

      Delete
  11. Lina, cuka tu asbab kpd penyembuhan je. Mgkn lina terlalu yakin akan keberkesanan cuka dan xberdoa terlebih dahulu sbb tu xsembuh. Alhamdulillah stlh berdoa penyakit sembuh, malahan turun berat bdn lg. Tahniah hehe

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete