Mari Letak Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bila hati telah rabak


Hati. Hanyalah seketul daging atau organ yang ada di dalam setiap jasad manusia.
Ia terletak di dalam rongga perut sebelah kanan, di bawah diafragma berwarna merah tua dan beratnya kadangkala boleh mencapai dua kilogram.

Hati berfungsi sebagai filter yang menyaring toksin yang masuk ke tubuh melalui makanan . Toksin ini kemudiannya dihantar ke hempedu. Ooo…sebab itulah orang selalu kata hempedu rasanya pahit. Emmm …tak payah try .Confirm pahit. Hati ayam yang dah terkena pecahan hempedu bila digoreng….Yaa Rabbii. Tak sanggup nak makan. Tapi kenapa ada orang yang masih suka makan hati ayam ?

Untuk tambah darah ? Teori atau pun fakta ? Tidak ke mereka terfikir hati yang mereka makan tu berfungsi sebagai filter tu mampu menjejaskan tubuh badan mereka sendiri. Hati ayamlah terutamanya. Pasal apa hati ayam ? Kerana ayamlah yang paling banyak menerima suntikan ubat-ubatan dan suntikan pembesaran. Ayam …selepas 45 hari dah boleh masuk periuk balik – goring beb. Sedap ! Haiwan ternakan lain kurang sikit kut suntikan yang diterima. Jadi hati haiwan ternakan lain kurang toksited.

Masaalahnya aku bukan nak cakap pasal hati goreng sedap ke tak sedap. Aku nak cakap soal hati. Soal perasaan. Kenapa hati jadi cepat merajuk, lemah, letih. Peribahasa orang melayu;-
Makan hati, patah hati, hati batu, buta hati, errr…tambah sendirilah yang lain-lain tu.  Eh, tapi makan hati ayam goreng sodap apaa. Itu dulu ler waktu kecik-kecik aku selalu mengecek nak makan hati ayam, pedal ayam. Aruah bapak jelling je setiap kali tangan aku mencapai hati ayam goreng. Maklumlah dah itu favourite dia.

“ Makan sikit-sikit je sudah, “ ujarnya sambil menepis tangan aku dari pinggan.
“Budak masih belajar tak boleh makan banyak-banyak hati ni, nanti bebal, degil ! “
Bapak bersuara dengan nada tegas dan cuba mempengaruhi  aku. Air liur aku turun naik dikerongkong, tengok hati ayam goreng yang sikit punya garing dengan kunyit dan ketumbar jintannya elok terlonggok di dalam piring depan bapak.
“ Kalau dah lauknya cuma itu, makannn aja lah. Niat nak buat ubat.”
Emak membela sambil mengambil seketul lagi hati bersaiz kecil dan segera memasukannya ke dalam pingganku. Aku tersenyum lega. 

Habis…, dah lauknya cuma tumis taugea dengan hati ayam goring….tak kan aku nak makan taugea lat..lat. Apalah bapak aku ni.

Itu belum lagi hati perap kicap. . Ala perap aja guna kicap manis cap kipas udang HABHAL. Perap hati tu dengan kicap dalam 15 minit. Campurkan serbuk kunyit sikit dalam perapan itu kalau suka. hiriskan cili api berbagai warna, bawang putih, halia muda, bawang besar mengikut banyaknya bahan yang anda perlukan. Kemudian potong kacang panjang - pilih yang muda dan keras ( barulah rasa crunchy bila dikunyah ).

Tumis semua bahan hirisan tadi sampai naik bau. Masukkan hati yang telah
diperap tadi. Tambah kicap pekat suku sudu teh supaya warnanya menjadi  pekat
dan berkilat. Balik-balikan masakan dalam 15 minit. Masukan kacang panjang....
......goreng lagi selama 3 minit. Kalau nak masakan itu kelihatan lebih berwarna warni , masukan hirisan tomato yang berwarna oren kemerahan. Huh...mesti nampak cun gila lah ! Balik-balikkan lagi selama 3 minit. Matikan api. Ambik beberapa tangkai
daun ketumbar golek-golekkan seketika dalam masakan yang masih panas tu.
Tak sampai setengah minit sure daun tu layu..dan aromanya ................hemmmm. Wangi ya amat. Sedap ! Tak percaya ...cubalah !



Ini daging masak kicap yang aku masak dan tak ada kena mengena
dengan hati perap kicap yang aku cakap tu......hehehe
Eh..eh…melalut lagi aku ni. Aku tadi nak tulis bab lain. Pergi ke bab makan-makan pulak. Errr….posting lain aku tulis le pasal hati yang tengah parah ya. Hari ni aku cuti. Perut pun dah berkeroncong. Nak pegi masak dulu lah. Bye…bye !


                                                                  

4 comments:

  1. I LIke 1st and 2nd perenggan, saintifik sungguh.

    itulah jwpn kpd tindakan bpk anda yg menempis tgn anda ketika nk mkn hati ayam.

    ReplyDelete
  2. tak pernah makan hati yg kt dlm tu, tp salu makan hati ;)
    (merajuk xsudah2) huhu

    ReplyDelete
  3. banyaknya info kat entri ni..bagus2, sy suka baca sampai habis..tak rugi tau.

    ReplyDelete